Saturday, December 21, 2013

Crepe

Jom sarapan pagi ni dengan lempeng cicah sambal udang….  nak lebih glamour lagi, janganlah panggil lempeng ..kena panggil “crepe”  …. jom …. 


“Crepe”  …mcm pancake juga tapi lebih nipis….dan selalunya boleh gulung… dibuat dari tepung gandum jer ……....kalau nak English sikit letak ler butter tapi kalau orang melayu buat sarapan letak minyak sikit jer and sendukkan batter dan layangkan atas kuali panas…. makan masa masih panas cicah dengan sambal tumis udang atau sambal tumis bilis waktu hujan….amatlah sedapnya… 

Dulu-dulu masa saya kecil, Ibu saya selalu buat crepe@Lempeng ni…kadang kadang pula Achik saya yang ambil tugas buat sarapan dan buat lempeng ni. Saya mesti tak de mood nak sarapan sebab saya tak suka lempeng … or tempek (masa tu panggil) . Semua kuih jenis ni samada yang letak kelapa atau yang buat daripada tepung dengan garam jer..semua sangat sangatlah saya tak suka makan.  

Bila teringat kembali….terasa bersalahnya pada Ibu kerana zaman dahulu, walaupun susah macamana pun, setiap pagi mesti ada sarapan ..semuanya kuih buatan sendiri setiap pagi….  tapi pada masa tu kenapalah saya tak terfikir kesusahan Ibu buat semua tu…kesempitan hidup juga kerana berjimat untuk perbelanjaan dapur. 

Apa yang hebat lagi….zaman Ibu kita menjaga kita dulu semuanya hasil tangan sendiri … sarapan jarang sekali dibeli dikedai….tidak seperti zaman sekarang dimana anak-anak kena  “request” mama dia masakan untuk “homecook meal“  …...

Insaf saya kerana betapa pada masa itu  kerana saya tidak tahu bersyukur dengan rezeki yang Allah berikan….. 

Al-Baqarah [172] Wahai orang yang beriman!  Makanlah dari rezeki yang baik yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlahkepada Allah,  jika betul kamu beribadat kepada-Nya.

An-Nahl [114] Oleh itu, makanlah dari apa yang dikurniakan Allah kepadamu dari yang halal lagi baik,  dan bersyukurlah akan nikmat Allah,  jika benar kamu menyembah-Nya.




Rupanya Crepe ni ada banyak nama ….  ni sumber yang saya dapat dari Wikipedia …. 

In Swedish, a crêpe is called pannkaka, and in Danishpandekage ("pancake"); in Dutch it is a pannenkoek or Flensje, and inAfrikaans a pannekoek, which is usually served with cinnamon sugar. In Italy, crêpes are called crespella. In the Spanish regions of Galicia and Asturias they are traditionally served at carnivals. In Galicia they're called filloas, and may also be made with pork blood instead of milk. In Asturias they are called fayueles or frixuelos, and in Turkey, "Akıtma”.


The names for thin crêpes in other parts of Europe are:



No comments:

Post a Comment